Khamis, 1 Jun 2017

TEKNIK AYAT ACUAN UNTUK BANTU MURID LEMAH MENULIS KARANGAN BAHASA MELAYU

TEKNIK AYAT ACUAN UNTUK BANTU MURID LEMAH MENULIS KARANGAN BM
perkongsian Sisc+ Puan Azura

Saya banyak ditanyakan soalan berkaitan cara mengajar murid lemah menulis karangan.

Berdasarkan pengalaman saya mengajarkan BM di kelas hujung di SMK Datok Lokman, saya dapati TEKNIK AYAT ACUAN berjaya membantu murid lemah menulis. Kumpulan murid ini yang asalnya mendapat markah 15/100 MAMPU LULUS.

Untuk menggunakan Teknik Ayat Acuan ini, SYARAT UTAMA ialah murid mesti BOLEH MEMBACA walaupun tidak lancar. Hal ini demikian kerana murid perlu MENGHAFAL ACUAN PENULISAN tersebut. Jika murid TIDAK boleh membaca, guru perlu mengajar murid ini membaca terlebih dahulu.

Saya kongsikan ayat acuan yang saya gunakan untuk mengajar murid lemah calon SPM, PT3 dan UPSR menulis karangan.
No automatic alt text available.

No automatic alt text available.
CARA PELAKSANAAN
1. Pastikan murid HAFAL setiap perenggan. Mulakan dengan perenggan pendahuluan diikuti isi dan kesimpulan.
2. Semasa perbincangan di dalam kelas, berikan murid BAHAN RANGSANGAN untuk mereka mendapatkan idea.



No automatic alt text available.

NOTA:
1.Teknik ini banyak saya gunakan ketika sesi bengkel bersama dengan guru dan murid lemah calon SPM.

2. MODUL yang saya buat semasa memperkenalkan teknik ini ialah MODUL PERMATA PMR.
Hak cipta terpelihara Sisc Azura

Tiada ulasan:

Catat Ulasan